CALLER'S NOTES NA WWW


Tyto Caller´s Notes jsou vydávány jako občasník. K dispozici je vždy jen jediné aktuální číslo. Předchozí čísla nejsou veřejně přístupná.

Momentálně je k dispozici číslo 14
Publikováno bylo 4.2. 1998


Obsah

ÚVOD

TAG THE LINE


ÚVOD

Když jsem počátkem prosince loňského roku psal, že bych rád v roce 1997 stihl ještě jedno číslo, myslel jsem to smrtelně vážně. Bohužel nestalo se. Pracovní vytížení, nefungující přístup k internetu, ne zcela fungující server na kterém jsou tyto stránky uloženy a pár dalších drobností zapříčinily, že první číslo roku 1998 vychází až na počátku února. Je mi to líto a budu se snažit tento výpadek dohnat.

Tímto číslem vstupují tyto Caller's Notes do svého druhého ročníku. Byl bych rád, aby Vám toto mé dílko bylo k užitku a aby jste je rádi četli. Dovolil jsem si proto připravit malý dotazník a věřím, že si každý najdete čas na jeho vyplnění. Doufám, že tak získám informace, jež by mi pomohly tyto Caller's Notes co nejvíce přiblížit Vašim představám a celkově je zlepšit.


TAG THE LINE

Level: Mainstream

Výchozí formace: Jakákoliv řada o sudém počtu tanečníků.

Definice: (a) FULL - Každý tanečník se otočí čelem do středu své řady. Po malém úkroku vlevo jde dopředu, přičemž tak dlouho míjí pravým ramenem tanečníky přicházející, dokud nemine všechny tanečníky z druhé poloviny řady. Po tomto povelu může následovat určení směru: In, Out, Right, Left. Pokud se tak stane, tanečníci se po provedení povelu na místě otočí o 90 stupňů udaným směrem.

(b) HALF - Stejné jako Tag the Line, ale tanečníci se zastaví ve chvíli, kdy původní centers se potkají s původními ends z druhé poloviny řady. Pokud byla výchozí formací řada 4 tanečníků, je výslednou formací right-hand box circulate; z delších řad je výslednou formací right-hand column.

Timing: pro řady o 4 tanečnících - full = 6; three quarters = 5; half = 4; one quarter = 3

Tag the Line je ideálním tématem pro workshop. Je toho skutečně hodně, co je možné s touto, nepříliš používanou, figurou dělat. Tag the Line je členem Tag Family. Odtud plynou přirozená rozšíření této figury, Mainstreamové Half Tag a Plusové 3/4 Tag. A pokud je možné dělat polovinu či tři čtvrtiny figury, není asi rozumný důvod k zamítnutí 1/4 Tag.

To je ale pouze jedna z možných cest, kterou je možné jít při hledání variací na téma Tag the Line. Druhou možností je měnit výchozí formace. Jako možná výchozí formace je uváděna " Jakákoliv řada o sudém počtu tanečníků." . To znamená, možnou výchozí formací je one-faced line, stejně jako two-faced line, inverted line či 3+1 line. Někdo by snad mohl pochybovat o legálnosti použití Tag the Line z Ocean Wave. Callerlab tuto neurčitost řeší šalamounsky. V úvodu k definicím A1 se doslova praví: "Z Mainstreamové definice Tag the Line není zcela jasné, zde je možné je používat i z Ocean Wave. V A1 to možné je.". Hezké, ale co tedy platí pro Mainstream? Osobně považuji (dle definic Callerlabu) Ocean Wave za speciální typ řady a Tag the Line z Ocean Wave tím pádem za legální.

Zatím jsme se zabývali pouze typem řady (tedy tím kam jsou jednotliví tanečníci obráceni čelem). Výchozí formace ale také ponechává značnou volnost co se týče počtu tanečníků v řadě. Libovolný sudý počet tanečníků znamená maximálně 8 (více jich v jedné čtverylce není). Toto je legální, ale občas trochu problematické. Tanečníci občas mají tendenci pracovat odděleně v jednotlivých polovinách čtverylky, jako dvě samostatné řady 4 tanečníků. Je zde tedy nutno dát důraz na vhodnou nápovědu.

Sudým číslem je rovněž číslo 6. Toto je asi nejméně problémová z nestandardních variant. Tanečníci jsou většinou schopni identifikovat celou svou řadu i její střed bez problémů.

Řada 4 tanečníků, to je to s čím se setkáváme zcela běžně a tanečníci se v těchto řadách proto orientují nejsnáze. Problémy může způsobit snad jen některá méně standardní varianta takovéto řady.

Nejmenší možná řada o sudém počtu tanečníků je řada dvou tanečníků. Ano řada dvou tanečníků. To je jinými slovy Couple, případně Mini Ocean Wave. Ač jsem hledal velice pečlivě a konzultoval tento svůj názor s různými callery (včetně představitelů Callerlabu), nenalezl jsem nic, co by vyvrátilo, nebo alespoň zpochybnilo mé tvrzení, že Couple, respektive Mini Ocean Wave, splňuje všechny náležitosti řady. Neexistuje totiž definice, jež by pro řadu definovala nejmenší přípustný počet tanečníků.

Je pravda, že toto je vlastně Partner Tag, figura, která byla nejprve z Mainstreamu přesunuta do Plusu a nedlouho poté byla vyřazena i z Plusu. Přesto se domnívám, že se jedná o použití legální (calleruji Tag the Line, nikoliv Partner Tag). Je ale nutné volit takové výchozí formace, kde páry stojí samostatně a tanečníci tak mají šanci jednotlivé řady identifikovat.

Z hlediska bodyflow platí, že je lepší nepoužívat takové výchozí formace, v nichž centers mají spojené levé ruce (righ-hand Ocean Wave, left-hand Two-Faced Line...). Tam mají totiž centers většinou pocit nedostatku místa pro pohodlné provedení figury.

Jako výchozí formace jsou standardně povoleny řady o sudém počtu tanečníků. Řady o lichém počtu tanečníků sice nejsou přímo zakázány, ale Tag the Line se z takových řad podle své definice nedá provést. Středový tanečník se jen těžko může otočit čelem do středu řady. Snad kdyby si lehnul na břicho... Není ale důvod nenechat alespoň některé tanečníky v takové řadě provést jejich část figury.

Výsledná formace pro Half Tag je občas problémová. Tanečníci si nebývají jisti z které strany mají míjet tanečníka středového. Občas mají tendenci jej oba míjet ze stejné strany a utvořit tak před ním, respektive za ním, Mini Ocean Wave. To je ale špatně, protože definice praví "Každý tanečník se otočí čelem do středu své řady. Po malém úkroku vlevo jde dopředu, přičemž tak dlouho míjí pravým ramenem tanečníky přicházející..." Středový tanečník sice není v tomto případě přicházející, ale pokud oba ends skutečně provedou "malý úkrok vlevo" bude pro ně zcela přirozené míjet středového tanečníka pravým ramenem.


Tak, a to už je zase všechno. Doufám, že Vám bylo toto číslo alespoň trochu podnětným. Pokud ano, zkuste mi o tom napsat, případně dát podnět pro příští téma. AHOJ.


Jakékoliv komentáře, pochvaly, kritiku, věcné i finanční odměny, nápady, atd. očekávám na adrese: pavouk@geocities.com.


Zpět na Square Dance stránku